DALOK

2019.09.17

Sorrentoi emlék

Dalszöveg :

Vén mesét mesél a tenger,
Hallgatta a telihold.
Te, meg én, két furcsa ember
Sorrentoban boldog volt.


Szerelmet hozott a szellő
Narancsligetek felől.
Te voltál nekem az első,
Azt hittem, a vágy megöl.


Karod átkarolt és csókra gyúlt a szánk,
Nem volt talán sosem szebb éjszakánk.


Hittük azt, hogy hű az ember,
És a szív örökké ég.
Sorrentoban bölcs a tenger,
Csak mesél egy vén mesét.


Karod átkarolt és csókra gyúlt a szánk,...

A sorrentoi emlék egy nápolyi dal.Története :

''A nápolyi dal (canzone napoletana) Nápoly városából eredő és az egész világon népszerűvé vált műdal típus. Az olasz nyelv nápolyi dialektusán férfiak éneklik.

A legenda szerint Orpheusz a mostani Nápoly környékén járt egyszer. Elbűvölte a nápolyi öböl látványa, a tenger, a Vezúv. A boldogságtól elaludt. Ekkor a habokból gyönyörű nőalak bukkant elő: Partenopé nimfa, aki az alvó Orfeuszba beleszeretett. Nászukból született meg a nápolyi dal.

Neves operaszerzők is írtak nápolyi dalt, mint például Puccini, Paisiello, Rossini, Donizetti, Bellini, stb.

1880-ban a Vezúvig vezető drótkötélpálya megépülését Luigi Denza egy dallal köszöntötte: Funiculí, funiculá. Ettől számítható a nápolyi dal nemzetközi népszerűsége, ami mind a mai napig tart. A Sorrentói emlék, az O, sole mio és sok más dal örökzölddé vált, világsztár énekesek tűzték, tűzik egyiket-másikat műsorukra.''

(Forrás : Wikipedia)

Püppchen, Du bist mein Augenstern

Püppchen Szerző : Alfred Schönfeld

Dalszöveg
Ein süßes kleines Kindchen
Sei Euch vom Glück beschert! 
Mit Händchen, Füßchen, Mündchen
Und was dazu gehört! 

Schreit oft nach seinem Süppchen 
Das Baby wie am Spieß
Bald ist das liebe Püppchen

Für Euch ein Paradies 
Und Pappi singt es brav 
Mit Mutti in den Schlaf! 

Püppchen, Du bist mein Augenstern 
Püppchen, hab Dich zum Fressen gern 
Püppchen, mein süßes Püppchen
Nein ohne Spaß 
Du hast so was! 
Püppchen, Du bist mein Augenstern 
Püppchen, hab Dich zum Fressen gern 
Püppchen, mein süßes Püppchen
Nein ohne Spaß,
 nein ohne Spaß Du hast so was! 




Unter'n Linden, Unter'n Linden

Lied und Marsch aus »Filmzauber« (1912)

Text von Rudolf Bernauer und Rudolf Schanzer

Dalszöveg :

Untern Linden promenier ich immer gern vorbei,
ach ist die Passage schwierig und die Schubserei.
Auf 'ner Kilometerlänge sieht man nichts als Menschenmenge
und dazwischen, hoch beritten, stolz die Polizei.


Aus den fernsten Ländern sie vorüber schlendern,
aus Paris, aus Rom und Wien - auch mal einer aus Berlin,
doch das Allernettste, Süßeste, Kokettste
in dem Rahmen sind die Damen, die vorüberziehen.


Untern Linden, untern Linden, ziehen vorbei die Mägdelein,
wenn du Lust hast anzubinden, dann spaziere hinterdrein.
Kommst du an bei Cafe Bauer, sagt sie dir noch: Ich bedauer!
Bist du am Pariser Platz, schwupp, da ist sie schon dein Schatz!



Ha vissza nem jövök

Szerző: Füredi Imre

(A felvétel 1942 őszén készült, Horthy István kormányzóhelyettes emlékére.) 

Messzi falu ,kicsi templom

Szövegírók: Gy. Czikla Valéria Zeneszerzők: Schank Manka


Dalszöveg :

Messze falu, kicsi templom, kéklő mennybolt, arany selymű róna.
A lelkemben mindig látlak, a szívembe, mint ha harang szólna.
Áldott hajlék, kerekasztal, szőttes abrosz, rózsacsokor rajta.
Valaki a néma csöndben, deres fejét imakönyvre hajtja.


Lassan lépek, zajt ne verjek, zümmögő légy se rebbenjen tőlem.
Édesanyám, halott anyám, letérdelek imádkozni jöttem.
/:Dolgos kezed nyújtsd ki felém, simogass meg úgy mint réges-régen.
S én elhiszem, hogy csak játék, múló tréfa minden szenvedésem.:/

Jól mondta az anyám

Zene: Várady Aladár
szövegíró : Bereczki Sándor


A Balaton partján, szólt egy legény hozzám, holdvilágos este.
Jöjjek ki egy csókra s menjünk ki a tóra, csónakon kettesben.
/:Hiszen el is mennék, mert én is szeretnék, már csókot próbálni,
Csak azt mondta anyám: nehezen tud a lány, egy csóknál megállni.:/


Mégis csak elmentem, s ahogy jött mellettem, átölelt a karja.
Tüzes volt a szeme, forró volt a keze, s csiklandott a bajsza.
/:Jól mondta az anyám: hogy nehezen tud a lány, egy csóknál megállni.
De mikor a legényt a hideg rázza szegényt, muszáj megsajnálni.:/

''Szállj, szállj sóhajom a magas égbe'' (Rózsafabot)

Dal és filmrészlet a ''Rózsafabot'' című filmből :

Szövegírók: Polgár Tibor Zeneszerzők: Polgár Tibor
Dalszöveg : Csillag vezet az úton 

Nyárnak üzen a bot szívemben, boldogságot keres a lelkem.
Szállj, szállj sóhajom a magas égbe!
Mit keresek, talán csak álom,
meg talán soha se találom,
mégis várok rá, mint a mesékre.
Úgy dalolnék, úgy nevetnék,
tán még boldog is lehetnék.
Nyárnak tüzel a bot szívemben,
édes vágyról dalol a lelkem.
Szállj, szállj sóhajom a magas égbe!

Csillag vezet az úton,
erdőn, vízen, falukon.
Eljössz ide, eljössz, ugye, édes?
Rólad mesél az álmom,
rád kell, szívem, találnom,
s boldog leszek egyszer veled, édes.
Fény tüzel a te szép arcodon,
vágy üzeneted érted hozom,
s érzem, reád találok.
Mert csak mindig terád várok,
én csak mindig terád várok.

Mert csak mindig terád várok,
én csak mindig terád várok.
 


Mikor fésültelek (Fekete gyémántok)

Dal és filmrészlet a ''Fekete gyémántok'' c. filmből :

Mikor fésültelek... 

Egy kis cigaretta valódi finom

Huszka Jenő : Lili bárónő operett részlet (A Zenélő malom c. filmből)

Dalszöveg : Egy kis cigaretta , valódi finom

szövegíró : szöveg: Martos Ferenc, zene: Huszka Jenő

''Egy kis cigaretta, valódi finom
Oly illatos, enyhe, mint rózsaszirom
Szippantani jó, de a vége, ha mar
Csacsi mind, aki többet akar


Oly édes az élet, oly szép a világ
Míg szállnak a légben a füstkarikák
Ha gyorsan is illan, szívedre ne vedd
Cigarett, csak cigarett!''

Nekem nincs már szívem (Sziámi macska)

Dal és filmrészlet a "Sziámi macska'' c. filmből :

Nekem nincs már szívem...

Szövegírók: Berky János
Zeneszerzők: De Fries Károly

Bánom is én, mit hoz majd a holnap nekem

Dal a "Sziámi macska" című filmből :

Bánom is én, mit hoz majd a holnap nekem

Szövegírók: Berky János
Zeneszerzők: De Fries Károly

Bánom is én, mit hoz majd a holnap nekem,
ha nem szeretsz, bánom is én, mi lesz velem.
Jó lett volna boldog lenni véled,
de így az élet reménytelen.


Ha az emlék éjszakába suhan velünk,
minden csillag fényesebben ragyog nekünk.
Könnyes lelkem odaadnám néked,
szeretlek téged, szerelmesem. 


Vártam rád, egy hosszú életen át vártam rád.
Vágytam rá, hogy egyszer szédült szívem
rád talál, rád talál.


Bánom is én, mit hoz majd a holnap nekem,
ha nem szeretsz, bánom is én, mi lesz velem.
Jó lett volna boldog lenni véled,
de így az élet mit ér nekem?


Száz szép hófehér virág

Dal az "Egy éjszaka Erdélyben" c. filmből :

Száz szép hófehér virág... 



Darúmadár ha el száll (Bercsényi huszárok)

A Bercsényi huszárok film betétdala. / /

''Akár Pestiek vagyunk,akár Kolozsváriak,akár Pozsonyiak mi mindig MAGYAROK vagyunk.''


Nem tudom,hogy szeret-e a babám,vár-e még,
Azt sem tudom,nem felejtett-e el réges-rég,
Járok-kelek egyedül,jaj de bús vagyok,
Míg felőle nem jön hír,elhervadok,
Darú madár ha elszállsz,egy kis levelet küldök,teveled én,
Útközben ha a babám felé jársz,vidd el neki egy csókkal a tetején,
Szép csendben,hajolj le a füléhez és kérdezd meg,hogy mit érez,
Ha ott visel a szívén,még száz levelet küldök teveled én.


Jó,hogy itt vagy daru madár, jó hogy eljöttél,
Hogy fülemhez lehajoltál, hogy megkérdeztél,
Én miattam a babám bús sose legyen,
Vidd el hozzá az én válasz levelem,
//:Darú madár ha elszállsz,egy kis levelet küldök,teveled én,
Útközben ha a babám felé jársz,vidd el neki egy csókkal a tetején,
Szép csendben,hajolj le a füléhez és kérdezd meg,hogy mit érez,
Ha ott visel a szívén,meg száz levelet küldök teveled én.://





Ha meg halok csillag leszek

Zene : Simonffy Kálmán 1832 - 1888 ..
Szöveg : Lisznyói Damó Kálmán 1823 - 1863 ..

Jaj,de szépen muzsikálnak ablak alatt egy kislánynak,
Kék a szeme, göndör haja, de gyönyörű kislány maga.
Ha meghalok csillag leszek, minden éjjel nálad leszek.
Beragyogok ablakidon, úgy őrködöm álmaidon.
Mindenkinek kommendálom:Szerelemnél jobb a álom!
/:Mert az álom nyugodalom, s a szerelem szívfájdalom.:/


Búcsúzik a székely fiú (Népdal)

(Magyar népdal , szerző : ? )


Fa leszek, ha fának vagy virága


Írta: Petőfi Sándor (Szalkszentmárton, 1845. aug. 20–szept. 8. között)


Dalszöveg :

Fa leszek, ha fának vagy virága,
Ha harmat vagy: én virág leszek.
Harmat leszek, ha te napsugár vagy...
Csak, hogy lényink egyesüljenek.

Ha, leányka, te vagy a mennyország:
Akkor én csillaggá változom.
Ha, leányka, te vagy a pokol: hogy
Egyesüljünk, én elkárhozom.

Barna kislány fekete szemébe,
Szerelmes lett egy szőke legény,
Meg van az a sors könyvébe írva,
Elkárhozik ő majd a szegény.

Mért van az ,hogy mindig azt imádjuk,
aki hűtlen,aki mást szeret
Mért van az,hogy szív epedve várjuk,
Pedig rajtunk ő majd csak nevet.
 


Elindultam szép hazámból

Az Elindultam szép hazámból magyar népdal. Bartók Béla gyűjtötte Gyulán. 1906-ban jelent meg először nyomtatásban zongorakísérettel, Bartók és Kodály Zoltán közösen kiadott Magyar népdalok c. füzetében 19 másik népdallal együtt.

Ballagáskor gyakran énekelt dal. (Forrás : Wikipedia)

''Elindultam szép hazámból,
Híres kis Magyarországból.
Visszanéztem félutamból,
Szememből a könny kicsordult. 

Bú ebédem, bú vacsorám,
Boldogtalan minden órám.
Nézem a csillagos eget,
Sírok alatta eleget. 

Én Istenem, rendelj szállást,
Mert meguntam a bujdosást,
Idegen földön a lakást,
Éjjel-nappal a sok sírást.''
 



Kis lak áll a nagy Duna mentében

(Megzenésített vers)

Petőfi Sándor : TÁVOLBÓL

Kis lak áll a nagy Duna mentében;
Oh mi drága e lakocska nékem!
Könnyben úszik két szemem pillája,
Valahányszor emlékszem reája.

Bár maradtam volna benne végig!
De az embert vágyai vezérlik;
Vágyaimnak sólyomszárnya támadt,
S odahagytam őslakom s anyámat.

Kínok égtek a szülőkebelben,
Hogy bucsúmnak csókját ráleheltem;
S kínja lángi el nem aluvának
Jéggyöngyétől szeme harmatának.

Mint ölelt át reszkető karával!
Mint marasztott esdeklő szavával!
Oh, ha akkor látok a világba:
Nem marasztott volna tán hiába.

Szép reményink hajnalcsillagánál
A jövendő tündérkert gyanánt áll;
S csak midőn a tömkelegbe lépünk,
Venni észre gyászos tévedésünk.

Engem is hogy csillogó reményem
Biztatott csak, minek elbeszélnem?
S hogy mióta járom a világot,
Bolygó lábam száz tövisre hágott.

...Szép hazámba ismerősök mennek;
Jó anyámnak tőlök mit izenjek?
Szóljatok be, földiek, ha lészen
Útazástok háza közelében.

Mondjátok, hogy könnyeit ne öntse,
Mert fiának kedvez a szerencse – –
Ah, ha tudná, mily nyomorban élek,
Megrepedne a szive szegénynek!

(Pozson, 1843. május.)


(Képen : Szeleczky Zita emléktáblája szülőházán, a Budafoki út 10/c szám alatt)
(Képen : Szeleczky Zita emléktáblája szülőházán, a Budafoki út 10/c szám alatt)

A kanyargó Tisza partján  

Szeleczky Zita valahol Amerikában énekelte ezt a dalt.
A közönség: emigráns magyarok. Az időpont ismeretlen.
A pillanat varázsa felejthetetlen.

Szövegíró: Dóczy József

A kanyargó Tisza mentén, ott születtem,
Oda vágyik egyre vissza az én lelkem.
Pásztor síptól hangos ott az
Árvalányhajt termő róna,
Édesebb ott a madárdal,
Kékebb az ég, hívebb a lány, szebb a nóta.

Látlak-e még szőke Tisza füzes partja?
Kondulsz-e még csendes falum kis harangja?
Vár-e még rám az a kislány,
Fájó szívvel, ahogy írja?
Térdelek-e még előtted,
Édesanyám kakukkfűvel benőtt sírja?

Szülőföldem! Rád gondolok mindörökké,
De úgy érzem nem látlak már soha többé!
Ha itt ér el a halálom,
Ne hagyjatok idegenbe!
A kanyargó Tisza partján
Temessetek akáclombos temetőbe!


Gül Baba (dal és filmrészlet)

Szeleczky Zita dal (02:50-től)
és filmrészlete Jávor Pállal(Gül Baba)

Az alábbi linkre kattintva megtekinthető:

Dalszöveg :

''Zúg már a fák közt az esti szél,
Én édes kincsem, aludj, ne félj!
Tudom, egyszer majd elvisz a nagyvilág,
Te leszel Gábor, a hős diák.


Minden kislány majd beléd szeret,
De nem kell néked, csupán csak egy,
Neki elsúgod majd, ha szívedben gyúl a vágy
Anyád bölcsődalát.


Szívem szavát ha meghallgatod,
Egyetlen csókodért meghalhatok.
Bárhonnan jöjj és akárki légy,
Tudom, hogy nékem küldött az ég.


Van Gül babának rózsája száz, Nekem te kellesz és senki más,
Ha csak egyetlen percig vállamra simulnál,
Mennyország várna rám.''

Piove (Ciao, Ciao Bambina)


Mille violini suonati dal vento 

Tutti i colori dell'arcobaleno

 Vanno a fermare una pioggia d'argento

 Ma piove, piove sul nostro amor 


Ciao, ciao, bambina, un bacio ancora 

E poi per sempre ti perderò 

Come una fiaba, l'amore passa 

C'era una volta poi non c'è più


 Cos'è che trema sul tuo visino?

 È pioggia o pianto? Dimmi cos'è 

Vorrei trovare parole nuove 

Ma piove, piove sul nostro amor 


(Ciao, bambina)

 (Ti voglio bene da morire)

 (Ciao, ciao)


 Ciao, ciao, bambina, non ti voltare 

Non posso dirti rimani ancor 

Vorrei trovare parole nuove 

Ma piove, piove sul nostro amor 

Szeleczky Zita Emlékoldal :
Rajongói klub és Baráti kör
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el