Szeleczky „feketén”
Szeleczky "feketén"
A Mozi Újság 1943/22-es számában Szeleczky Zitáról találtunk egy divatos írást. A "sziámi" ruha a Sziámi macska című filmjére utal.
Szeleczky "feketén"
Mikor beléptünk a műterembe, valami édes, keleties szerelmi dalt énekelt behízelgő, meleg hangon. Talpig aranyban, brokátban, mélyfekete hajában gyöngyökkel. Nem, ez nem maszk. Mintha csak most ismerném meg az igazi Szeleczkyt. Mintha igazi legrejtettebb önmaga lenne így kreolan, feketén álmatag mozdulataival, gyönyörű mandulavágású szemeivel, legmélyebben ő maga, "vagy talán valamelyik ősanyja, aki biztosan onnan jött, messzi keletről... " Szinte hajlandók vagyunk a valóságra is alkalmazni a film meséjét, melynek végén kiderül, hogy a bájos kis dizőz nemcsak megjátszotta, hogy ő keleti táncosnő, hanem valóban az.
Talán a mi tejfehér arcú szőke Zitánk eddig csak maszkírozta magát szőkére és fehérre, és valójában fekete és kreol. Igen ez az igazi, mondom magamnak... Vagy tévedek? Minden tökéletes színészi alakításnál azt érzi az ember: ez az igazi..,
A ruhák, amiket visel, álomszerűén szépek. Megpróbáltuk lerajzolni őket. Nagyajtay Teréz, a Nemzeti Színház kiváló kosztümtervezője tervezte a "sziámi" ruhákat, eredeti stílus finom átérzésével. Leírni a selymek, brokátok hímzések színét hiábavaló volna. Azt látni kell. És - Szita mester micsoda keleti varázslattal teremtette elő a hozzávaló, meseszerű arany, bársony és brokátanyagokat? S milyen hozzáértéssel dolgozta fel!
A fekete Szeleczky nem csak keleties, de modern ruhákat is visel, melyek közül itt közlünk hármat. (Az alsó három alak.) Az egyik: szürke krepp, szürke szoknyával és kék-fehér kockás blúzzal. A krepp a blúz anyagával bélelt. A másik: halványszürke muszlinruha. Nyakában régi türkizékszer. A harmadik: világoskék csipkekosztüm. A modern ruhákat Kokas Klára tervezte, gondosan válogatva ki mindazt, ami Zita keleties egyéniségéhez leginkább illik.
Forrás : Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet - MaNDA